Alzheimer SOCKS brengen anderhalve ton op
Datum: 15 april 2016Woensdagavond 13 april werd bekendgemaakt dat de actie Alzheimer SOCKS, die afgelopen september van start ging, tot nu toe al 150.000 euro heeft opgebracht. Consumenten kunnen een paar sokken kopen, bestaande uit twee verschillende sokken. Dit symboliseert de verwarring waarmee alzheimerpatiënten dagelijks te kampen hebben. De ene sok is vormgegeven door het team van Frans Molenaar, die zelf aan alzheimer leed, de andere door Mart Visser.
Tijdens Een kijkje in het Lab, het slotevenement van het Alzheimer Lab 2015, sprak journalist Frénk van der Linden in DWDD-setting met verschillende gasten: Philip Scheltens, onderzoekers van het VUmc Alzheimercentrum en andere deelnemers aan het Alzheimer Lab.
De teams van het Alzheimer Lab bestaan uit toptalenten van toonaangevende bedrijven, zoals Aegon en Heineken, en één of twee wetenschappers van het VUmc Alzheimercentrum. Ieder team is zodanig samengesteld dat uiteenlopende achtergronden en expertises worden samengebracht.
Het doel van het Alzheimer Lab is om zoveel mogelijk geld bijeen te krijgen voor wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Alzheimer, maar ook om awareness te creëren voor deze ziekte en de gevolgen daarvan voor de patiënt.
Een deelnemer van het Alzheimer Lab vertelde wat hem het meest was bijgebleven: een gesprek met een patiënt die aangaf wat hij het ergst van de hele ziekte vond: ‘Ik vergeet niet wat ik vergeet’.
Ook het komend jaar gaat het Alzheimer Lab door met nieuwe initiatieven. Naast de sokkenactie zal in mei het team Het Vergeten Geld een landelijke pilot uitrollen in samenwerking met PostNL.
Ook een paar Alzheimer Socks hebben? Kijk op www.alzheimersocks.nl hoe ze besteld kunnen worden.