35.000 paar Alzheimer SOCKS in vlammen opgegaan bij brand distributiecentrum
Datum: 12 oktober 2018Groot verlies campagne Alzheimer SOCKS: 35.000 paar sokken in vlammen opgegaan bij brand distributiecentrum
Nieuwe sokken in productie om alsnog geld op te halen voor onderzoek
Bij een brand in een van de magazijnen van fulfilmentbedrijf Montapacking in Molenaarsgraaf, is vorige week de volledige voorraad Alzheimer SOCKS voor de campagne van dit jaar vernietigd. De derde editie van de Alzheimer SOCKS-campagne werd op 18 september gelanceerd om de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie bespreekbaar te maken en bij te dragen aan een oplossing. Door de brand dreigt het Alzheimercentrum Amsterdam (onderdeel van Amsterdam UMC) €280.000 voor onderzoek mis te lopen. Om die grote schade ten dele te compenseren, is er besloten om een nieuwe oplage sokken te produceren. De nieuwe voorraad is bedoeld voor bestellingen via alzheimersocks.nl; jouw paar Alzheimer SOCKS wordt dan in november thuis geleverd.
Groot verlies voor goede doel
Met de brand van het magazijn is de volledige voorraad Alzheimer SOCKS voor online verkoop in vlammen opgegaan. Deze voorraad had een potentiële opbrengst van €280.000; geld wat dringend nodig is voor onderzoek aan het Alzheimercentrum Amsterdam om een oplossing te zoeken voor de ziekte van alzheimer en andere vormen van dementie. Om ervoor te zorgen dat deze opbrengst niet geheel verdwijnt, hebben de initiatiefnemers van Alzheimer SOCKS besloten om toch extra kosten te maken met de bestelling van een nieuwe voorraad sokken. Zo kan de (online) campagne gewoon door blijven gaan. Enige kanttekening voor degene die de Alzheimer SOCKS online bestelt, is dat diegene naar verwachting de SOCKS pas over anderhalve maand in huis heeft.
Tjon Chen, Integrated Care Consultant bij Philips en een van de initiatiefnemers van Alzheimer SOCKS 2018: “We hebben een jaar lang keihard gewerkt aan de campagne van Alzheimer SOCKS 2018 om in september en oktober zoveel mogelijk sokken te verkopen. Door deze brand zijn we in één klap een gigantisch bedrag voor onderzoek verloren. We zijn ons ervan bewust dat mensen nu langer moeten wachten op hun sokken, maar we hopen dat we op deze manier alsnog het Alzheimercentrum Amsterdam kunnen steunen – uiteindelijk draait het natuurlijk om die bijdrage voor onderzoek.”
Door de productie van een nieuwe voorraad sokken, loopt de kostprijs van de Alzheimer SOCKS 2018 omhoog en wordt de opbrengst logischerwijs wat lager. De volledige winst van de verkoop van de sokken komt namelijk ten goede van onderzoek aan het Alzheimercentrum Amsterdam. Voor wie de campagne en de zoektocht naar medicijnen een hart onder de riem wil steken, is er een donatieknop toegevoegd aan de website van Alzheimer SOCKS.
Prof. Dr. Philip Scheltens, hoogleraar neurologie en directeur van Alzheimercentrum Amsterdam: “Al drie jaar lang werken jonge talenten van veel grote bedrijven aan de Alzheimer SOCKS-campagne om Alzheimer en andere vormen van dementie bespreekbaar te maken en bij te dragen aan een oplossing. Dat ze dit jaar middenin hun campagne een groot deel van hun werk in vlammen op zien gaan, is een enorme tegenvaller. Niet alleen voor hen en hun harde werk, maar ook voor het Alzheimercentrum Amsterdam – de plek waar het geld voor onderzoek heen gaat. Met de verloren voorraad van €280.000 kon drie jaar lang belangrijk onderzoek gedaan worden. We zijn daarom erg blij met de beslissing om een nieuwe voorraad aan te schaffen, evenals de mogelijkheid op de website om extra geld te doneren. We hebben dan ook nog steeds het volste vertrouwen dat het team alsnog een zeer succesvolle editie van Alzheimer SOCKS neer zal zetten.”
Landelijk verkrijgbaar in winkels
De brand heeft gelukkig geen invloed op de beschikbaarheid van de Alzheimer SOCKS in winkels door het hele land. De sokken zijn ook verkrijgbaar bij verschillende filialen van Jumbo, Oger en de Bijenkorf en bij Jeans Centre, Sodexo en La Place voor €7,99 per paar.
Sokken met een verhaal
Anders dan voorgaande jaren, waarbij er werd samengewerkt met bekende Nederlandse ontwerpers, zijn de Alzheimer SOCKS van dit jaar ontworpen door alzheimerpatiënt Willem en zijn kleindochter Naomi. Willem en Naomi zijn de winnaars van de ontwerpwedstrijd waarbij mensen met dementie en hun naasten gevraagd werden de nieuwe Alzheimer SOCKS te ontwerpen en hun verhaal te delen. Tijdens het ontwerpen van de sokken was Naomi verbaasd toen opa Willem koos voor vrolijke kleuren in plaats van grijze en neutrale kleuren. Voor de Alzheimer SOCKS hebben Willem en Naomi sokken ontworpen die geschikt zijn voor zowel heren en dames en passen binnen het concept: twee verschillende sokken die de verwarring symboliseren waarmee Alzheimerpatiënten dagelijks te maken hebben.
Alzheimer SOCKS zijn twee verschillende sokken. Dit verschillende paar sokken staat symbool voor de verwarring waarmee mensen met dementie en hun naasten dagelijks geconfronteerd worden. De opbrengst van de verkoop wordt volledig gedoneerd en komt ten goede aan wetenschappelijk onderzoek naar een oplossing voor dementie aan het Alzheimercentrum Amsterdam.
Bron: persbericht