Doneer nu
Handleiding

Arts-onderzoeker haalt met eigen koffiebedrijf geld op voor onderzoek naar alzheimer

februari 2023
Delen

Diederick de Leeuw is arts-onderzoeker bij Alzheimercentrum Amsterdam. Daarnaast is hij eigenaar van zijn koffiebedrijf, waarmee hij geld ophaalt voor onderzoek naar alzheimer. Hij vertelt hoe dat zo is gekomen, en hoe hij zijn taken als arts-onderzoeker en bedrijfseigenaar combineert.

Wie ben jij?

Hoi! Leuk dat je mijn blog leest! Ik zal me even voorstellen: mijn naam is Diederick de Leeuw, 26 jaar en ik woon in Amsterdam. Ik ben werkzaam bij Alzheimercentrum Amsterdam als arts-onderzoeker waar ik verbonden ben aan het VVVi project.

Welk onderzoek voer je uit bij Alzheimercentrum Amsterdam?

Diederick de Leeuw

Diederick de Leeuw

In mijn onderzoek kijk ik hoofdzakelijk naar hersennetwerken en eiwitten in het hersenvocht bij een vroeg stadium van de ziekte van Alzheimer. Deze informatie verzamel ik van patiënten van Alzheimercentrum Amsterdam die ik zie op de polikliniek. Ze krijgen naast een gesprek en geheugentesten, een ruggenprik (voor die eiwitten) en een MRI-scan (voor die hersennetwerken). Door deze twee in verband te brengen, probeer ik vanuit een biologisch perspectief te begrijpen waarom sommige mensen sneller achteruitgaan dan anderen. Naast het onderzoek ben ik voor een deel ook bezig met reguliere patiëntenzorg zoals de geheugenpoli, waar ik mensen zie die door de huisarts zijn verwezen, en beoordeel ik de MRI-scans van de mensen die gezien worden in Alzheimercentrum Amsterdam.

Waarom ben je een koffiebedrijf gestart?

Naast mijn baan als arts-onderzoeker, heb ik ook een koffiebedrijf. Dit ben ik 3 jaar geleden gestart ten tijde van de eerste lockdown. Op dat moment was ik nog co-assistent en werden alle coschappen opeens stilgezet. Zodoende ging ik op zoek naar een nuttige bezigheid om mijn tijd mee te vullen. Ik houd ook heel erg van koffie en aangezien ik ook ondernemend wilde worden, was de keuze voor mij snel gemaakt. Ik wilde niet zomaar een bedrijf starten, maar een sociale onderneming die impact maakt. Het gebied waar ik het liefst zo’n verschil wil maken, is alzheimeronderzoek. Door middel van mijn bedrijf probeer ik geld in te zamelen dat ik vervolgens doneer om op de lange termijn onderzoek naar alzheimer te steunen.

Het koffiemerk heet “Leonomics”. Ook achter de naam zit een relatie met het onderzoek. “Omics” is een achtervoegsel dat gebruikt wordt bij het bestuderen van netwerken zoals eiwitnetwerken en hersennetwerken (proteomics en connectomics). “Leo” komt van mijn achternaam de Leeuw.

Hoe combineer je je banen als arts-onderzoeker en bedrijfseigenaar?

Het is natuurlijk niet altijd gemakkelijk om deze twee activiteiten te combineren. Onderzoek en patiëntenzorg kosten mij natuurlijk veel tijd en energie. Ik werk immers full-time als arts-onderzoeker. Een bedrijf vraagt ook veel energie. Overdag ben ik bezig met mijn onderzoek en in de avonden en weekenden werk ik aan mijn bedrijf. Ik mag dan ook van het geluk spreken dat ik nu 2 mensen in mijn team heb die mij ondersteunen in bedrijfswerkzaamheden waar ik geen tijd voor heb. Zo lukt het om naast mijn baan de sociale onderneming in de lucht te houden.

Hoe draag je met je koffiebedrijf bij aan onderzoek naar alzheimer en dementie?

Het uiteindelijke doel van het merk is om op de lange termijn een belangrijke bijdrage te leveren aan de financiering van onderzoeken. Ondanks dat we in een positieve trend zitten in het alzheimeronderzoek, moet er nog veel gebeuren. Ik hoop groot genoeg te kunnen groeien om dan uiteindelijk onderzoeken te mogen financieren die ons naar het gezamenlijk einddoel helpen: een oplossing voor deze verschrikkelijke ziekte.

DEEL
0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top
Volg ons via