Het vinden deelnemers voor wetenschappelijk onderzoek is uitdagend. Extra moeilijk is het betrekken van mensen die vaak ondervertegenwoordigd zijn in onderzoek, zoals mensen met een migratieachtergrond, een praktische opleiding of een lager inkomen. Daarom onderzochten wij of het vinden van geschikte deelnemers versneld kon worden met een speciaal ontworpen wervingscampagne via Hersenonderzoek.nl, een online wervingsplatform.
Werving versnellen
Het doel was om 1210 deelnemers tussen de 60-79 jaar te vinden voor de leefstijlinterventie FINGER-NL, die gericht is op het verbeteren van de hersengezondheid. We zochten specifiek deelnemers die ruimte hadden voor verbetering in hun leefstijl.
Er werden creatieve ideeën bedacht om potentiële deelnemers te bereiken. Een oproep op de televisie en via Facebook advertenties zorgde voor de meeste aanmeldingen én werkte beter om mensen te bereiken die normaal minder vaak meedoen aan onderzoek. Prof. dr. Erik Scherder hielp bij de campagne en wist veel mensen te motiveren om deel te nemen!
Succesvolle werving
De nauwe samenwerking tussen Hersenonderzoek.nl en de onderzoekers van FINGER-NL bleek essentieel voor de succesvolle werving. Het onderzoek liet zien dat de speciaal ontworpen wervingscampagne via Hersenonderzoek.nl de werving van deelnemers voor een grootschalig landelijk leefstijl onderzoek versnelt. Mensen die vaker ondervertegenwoordigd zijn in onderzoek, zoals mensen met een migratieachtergrond, een praktische opleiding of een lager inkomen, lijken iets beter bereikbaar via (massa media) kanalen, zoals tv en sociale media. Meer onderzoek is nodig om diversiteit onder onderzoeksdeelnemers te vergroten/voor een betere representatie van de Nederlandse bevolking.
Voordelen
Naast een succesvolle en snelle werving, waren er ook nog andere voordelen bij het gebruik van Hersenonderzoek.nl. Het platform gaat middels een automatisch systeem na of mensen voldoen aan de eisen van het onderzoek. Onderzoekers hoeven daarom minder tijd te besteden aan het bellen van deelnemers om te controleren of ze mee kunnen doen. Zo hebben de onderzoekers meer tijd om onderzoek te doen!
Over Hersenonderzoek.nl en FINGER-NL
Hersenonderzoek.nl is een initiatief van het Alzheimercentrum Amsterdam en wordt gesteund door patiëntenorganisaties Alzheimer Nederland en de Hersenstichting. Tevens ontvangt Hersenonderzoek.nl steun van ZonMw en Amsterdam Neuroscience. FINGER-NL is onderdeel van MOCIA, dat wordt gefinancierd door NWO. FINGER-NL wordt uitgevoerd in 5 centra in Nederland, Alzheimer Centrum Limburg (Universiteit Maastricht), Radboud Universitair Medisch Centrum, Wageningen Universiteit, Universitair Medisch Centrum Groningen en Alzheimercentrum Amsterdam.