Nieuwe Alzheimer Socks 2024
Datum: 27 september 2024Ontwerper David Laport brengt met de Alzheimer Socks 2024 mode en bewustwording samen in de strijd tegen de ziekte van Alzheimer.
Team Alzheimer heeft de negende editie van de Alzheimer Socks gelanceerd, ditmaal ontworpen door ontwerper David Laport. Ook dit jaar bestaat het paar uit twee verschillende sokken, als symbool voor de verwarring waarmee mensen met dementie en hun naasten dagelijks geconfronteerd worden. Het dragen van de Alzheimer Socks is een zichtbare steunbetuiging aan de strijd tegen de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie.
Met de actie hoopt Stichting Alzheimer deze hersenziekten bespreekbaar te maken. De volledige winst van de verkoop gaat naar wetenschappelijk onderzoek van het Alzheimercentrum Amsterdam. De lancering van de sokken is onderdeel van de campagne ‘Verloren aan Alzheimer’, die vandaag van start gaat. De campagne werd ontwikkeld in samenwerking met het reclamebureau Sunshine en Sausages.
Verloren in het alledaagse
In de campagnevideo staat het verloren zijn centraal. “Het komt helaas vaak voor dat mensen met alzheimer een ommetje gaan maken en vervolgens de weg kwijtraken, met alle gevolgen van dien. Dementie brengt mensen in verwarring. Door de gaten in het geheugen lijkt het of ze zomaar op een plek zijn beland. De weg ernaartoe kunnen zij zich niet meer herinneren en waar de weg naar huis begint is onduidelijk. In deze campagne hebben we die verhalen samen met reclamebureau Sunshine and Sausages in korte video’s proberen te vatten,” aldus Nicolle Dellaert, Bestuurslid Stichting Team Alzheimer. In de campagne ‘Verloren aan Alzheimer’ heeft specifiek dit effect van dementie op het leven van de patiënt een hoofdrol in drie herkenbare situaties; op het perron, in het bos en in het verzorgingshuis.
David Laport
Dit jaar heeft Team Alzheimer samengewerkt met de Nederlandse modeontwerper David Laport, die bekend staat om zijn subtiel uitgesproken couture. Hij kleedde eerder internationaal erkende artiesten, zoals Rihanna, Sia en Jessie J. Samen met Team Alzheimer is Laport teruggegaan naar de basis van de Alzheimer Socks. Er is gekozen voor een nieuw design dat opvalt, met een minimalistische insteek. Dit vergroot de draagbaarheid en daarmee tevens de zichtbaarheid van de Alzheimer Socks. Ontwerper David Laport: “Voor het ontwerp van de Alzheimer Socks heb ik gespeeld met het feit dat je bij Alzheimerpatiënten vaak van buitenaf niet ziet dat diegene van binnen worstelt met deze slopende ziekte. Daarom heb ik de sokken een subtiel kleurenverschil gegeven. Een verschil dat je van een afstand niet meteen opvalt, maar dat er wel degelijk is”.
Onderzoek Alzheimercentrum Amsterdam
De volledige netto winst van de verkoop van Alzheimer Socks (dit jaar minimaal €6 per paar) komt ten goede aan onderzoek dat door het Alzheimercentrum Amsterdam wordt uitgevoerd. Alzheimercentrum Amsterdam is onderdeel van Amsterdam UMC. Naast de dagelijkse zorg voor patiënten, focust het centrum zich op het uitvoeren van
wetenschappelijk onderzoek. De onderzoeksactiviteiten van Alzheimercentrum Amsterdam richten zich op het ontwikkelen van gepersonaliseerde behandelingen voor hersenziekten die dementie veroorzaken, met de ziekte van Alzheimer als meest voorkomende vorm. Het centrum legt een focus op het vroegtijdig opsporen en voorkomen van dementie op jonge leeftijd.
Dichterbij een toekomst zonder dementie
Yolande Pijnenburg, Medisch Directeur Alzheimercentrum Amsterdam: “Alzheimer is samen met de andere hersenziekten die leiden tot dementie, een van de grootste gezondheidszorgproblemen van deze eeuw. Onderzoek is essentieel om dementie beter te begrijpen en passende behandelingen te ontwikkelen. We staan aan het begin van belangrijke doorbraken, maar zonder diepgaand wetenschappelijk onderzoek komen we niet verder. Iedere stap in het onderzoek brengt ons dichterbij een toekomst zonder dementie”.
Sokken kopen?
De Alzheimer Socks zijn te koop via de website www.alzheimersocks.nl en bij onze partners: Bol.com, Poiesz en Jeans Centre.